Radúz Mácha
V letech 2003–07 studoval hudebně-dramatický obor Janáčkovy konzervatoře v Ostravě, kde odmaturoval rolí Tita-Naneho v Goldoniho Poprasku na laguně. V době svých středoškolských studií hostoval v Těšínském divadle (Tři v tom, Noc na Karlštejně), v ostravském Divadle Petra Bezruče (Strašidlo cantervillské) a v Národním divadle moravskoslezském (Nepohodlný Indián, La Traviata).
Po úspěšném absolvování ostravské konzervatoře byl přijat ke studiu činoherního herectví na JAMU v Brně. Tam vytvořil řadu rolí v inscenacích studentského divadelního studia Marta (Umberto v Café Umberto, Veršinin ve Třech sestrách a absolvoval jako Leander ve hře Rómeo a Héró). Hostoval i v divadelním spolku Eventualité (Partie, Aucassin a Nicola), objevoval se i na dalších brněnských scénách – v divadle Husa na provázku (Večer umělců, Obrazy ze stříbrného století) či v HaDivadle (scénické čtení Havlovy Asanace).
Už v průběhu posledního ročníku studia JAMU hostoval ve Stavovském divadle v Andersenově Sněhové královně (v rolích Havrana a dospělého Káje), na Nové scéně účinkoval ve scénickém čtení hry Jednoduše a na cokoliv, hrál Rafaela v Topolově Konci masopustu, Martinave hře Deváté srdce, Trania v Shakespearově Zkrocení zlé ženy, Jeana v Ionescově Nosorožci, několik postav v Enronu. Rovněž hostoval v muzikálu Quasimodo v roli Pierra Gringoira uváděného v pražském divadle Hybernia. Od srpna 2011 je členem Činohry Národního divadla.
Se Supraphonem spolupracuje Mácha od roku 2018 a jeho znělý hlas je zaznamenán například v audioknihách: Povídky Oty Pavla, Život za smích Vlasty Buriana, To nejlepší z Karla Poláčka nebo Netrpělivosti srdce Stefana Zweiga.